mandag den 12. juli 2021



Lama Tashi 
Mindetale ved Lama Tashi, bisættelse den 3. juli 2021 

 1) Pim. Vi lærte Lama Tashi at kende i midten af 70’erne. Da blev du kaldt Pim. Du var en god håndværker med forstand på kvalitet. Du lavede læderting, og da jeg flyttede for dig, var der f.eks. lækre slibesten fra Japan. Du solgte til ”Det 3. øje” ved Strøget, og senere lavede du Guru Rinpoche statuer i en plastic legering. Du blev gift og fik sønnen, Sigurd. Forlod dem som prins Siddharta. Dit retreat foregik i Kalu Rinpoches retreatsted i Kagyu Ling, Frankrig. Du havde nær kontakt til Ayang Rinpoche og Kunga Tulku i Darjeeling, for hvem du var sponsor, og jeg overtog sponsoratet, da du gik i 3 års retreat, og jeg blev også sponsor for dig. Da du var færdig, forærede du mig dit silke meditations klæde og en smuk phurba. 

 2) Lama Tashi. Du fik dit virke som ledende Lama på det nyoprettede retreat- og kursuscenter ved Sølllested på Lolland, Dueholm, som fik det tibetanske navn, Karma Tjø Phel Ling. Det var den vanskelige opbygningsface, og i Hippy-tiden var du nødt til at være temmelig streng, for at holde orden. Det var en fantastisk tid med indvielser, mange Lamabesøg, især af Hans Hellighed den 16. Karmapa, Tenga Rinpoches tilbagevendende kurser og bygning af Stupaen, samt den 3 ugers lange indvielsesrække af Kadjy Ngagtsø med Jamgon Kongtrul Rinpoche. Jeg var ledende koordinator for projectet, og vi arbejdede meget sammen. Da splittelsen kom i 1992 tog Ole Nydahl centeret, og du/vi blev smidt ud. 

 3) Du flyttede til Tyskland og boede i mange år sammen med Andrea Liebers, indtil du blev syg og flyttede til Danmark. Men Andrea holdt stadig nær kontakt og besøgte dig ofte. 

 4) Sygdomsforløbet var utrolig langt. Du boede hos os i Badensgade i mange år, og du flyttede ind på 2. sal. Jeg husker særlig praksis weekender med Gønkar, den hvide Mahakala. Nu så jeg også dit rigtige navn, Pieter Willem Bruin, og du var oprindelig fra Holland. Til Karmapa Trust forærede du den store hvide Tara statue, som blev fyldt og indviet af Tenga Rinposhe. 

 5) Da du ikke længere kunne klare trapperne, flyttede du til den nærliggende beskyttede bolig, Sundparken ved Lergravsparken, og senere måtte jeg igen flytte for dig til plejehjemmet ved Bispebjerg. I mange år blev du plejet, og i 3 år med sondemad, med virkelig søde sygepassere, og besøg af dharma-vennerne, og det var dejligt at se din søn, Sigurd, som også var der. 

 6) Vi vil huske dig for din store indsats og dygtighed som Lama, og som pioner for udbredelsen af Dharmaen i Danmark. Ære være dit minde! 

Som TAK har jeg bestilt en mindeplade til opsætning på mindetavlen i Urnehallen. Lama Tashi Pieter W. Bruin 30. august 1941 - 22. juni 2021.
             Ole Nordstrøm
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar